De Les

De dichtles van bestaat uit veel interactieve theorie en bevat toegankelijke voorbeelden van verschillende dichtvormen. Het gebruik van leestekens wordt ook behandeld; een punt kan zoveel definitiever zijn dan het rustmoment dat een komma brengt. Veel kinderen maken dankbaar gebruik van leestekens bij het schrijven van gedichten.

 

Voor de taalontwikkeling is het geven van handvatten en vertrouwen ongelooflijk waardevol.

Zoals de wind door de takken waait,

rijdt de geschiedenis door de tijd.

(Stan, groep 7)

Door de interactieve benadering is de groep snel enthousiast. Vooral voor kinderen die minder gevoel voor taal lijken hebben, is dit enthousiasme essentieel. De les is echt voor iedereen en poëzie en taal zijn (vaak onzichtbaar en onopgemerkt) allang onderdeel van het dagelijks leven van kinderen. Tijdens de les wordt daarom ook rap behandeld.

Rappers zijn vaak briljante dichters en voor de kinderen maakt dit het gedichten schrijven “cool”. 

Het schrijven van eigen gedichten is natuurlijk het leukste gedeelte.

Met de juiste aanwijzingen over vorm, beeldspraak en thematiek gieten de kinderen hun gedachten en rijm en/of ritme. Tot slot lezen ze een eerste versie van het eigen gedicht voor en bespreken we de bundel die van hun gedichten gemaakt wordt. Op de weg naar literaire roem komen de kinderen creativiteit, bevlogenheid en ondernemerschap tegen.

En de 'zin' laten we het zwaarste wegen.
 

Dichter op afstand


Normaal gesproken is lesgeven interactief en je staat vaak dicht bij de leerlingen. Ze willen laten graag in vertrouwen laten zien wat ze al gemaakt hebben, ze willen op weg geholpen worden of simpelweg iets delen.  

 

Het is een onzekere tijd. Zelfs als je vaak slechts met pen en papier werkt. De Schooldichter realiseert zich maar al te goed dat deze tijd van ons vraagt om goed na te denken over wat wijs en passend is in poëzie-onderwijs. Daarbij is 'de anderhalve meter samenleving' een gegeven, net als kwaliteitsborging van onderwijs en het creëren van rust en zekerheid.

De Schooldichter respecteert de regels die het RIVM stelt, tevens bespreken we graag met de schoolleiding wat zij zelf passend vinden. 

De mooie grote rozen zeggen; laat ons bloeien.

(Merel, 6 jaar)

Om afstand in acht te houden en de kinderen te kunnen inspireren,

hebben wij als optie dat de lessen buiten kunnen worden te geven.
Dichters laten zich immers vaak genoeg in vervoering brengen door het bos, het park, de schommel. Tegelijkertijd komen de kinderen buiten in beweging. Het staat nieuwe ideeën toe naar binnen te stromen. 

Informeer naar onze dichter op afstand mogelijkheden.

De Schooldichter

Leidsevaart 112

2013 HD  Haarlem

T. 06 - 512 888 44

E. contact@deschooldichter.nl

© 2020 Proudly created by Etopia.nl

  • Facebook
  • Instagram