De Les

De dichtles van bestaat uit veel interactieve theorie en bevat toegankelijke voorbeelden van verschillende dichtvormen. Het gebruik van leestekens wordt ook behandeld; een punt kan zoveel definitiever zijn dan het rustmoment dat een komma brengt. Veel kinderen maken dankbaar gebruik van leestekens bij het schrijven van gedichten.

 

Voor de taalontwikkeling is het geven van handvatten en vertrouwen ongelooflijk waardevol.

Zoals de wind door de takken waait,

rijdt de geschiedenis door de tijd.

(Stan, groep 7)

Door de interactieve benadering is de groep snel enthousiast. Vooral voor kinderen die minder gevoel voor taal lijken hebben, is dit enthousiasme essentieel. De les is echt voor iedereen en poëzie en taal zijn ,vaak onzichtbaar en onopgemerkt, allang onderdeel van het dagelijks leven van kinderen. Tijdens de les wordt daarom ook rap behandeld.

Rappers zijn vaak briljante dichters en voor de kinderen maakt dit het gedichten schrijven “cool”. 

Het schrijven van eigen gedichten is natuurlijk het leukste gedeelte.

Met de juiste aanwijzingen over vorm, beeldspraak en thematiek gieten de kinderen hun gedachten en rijm en/of ritme. Tot slot lezen ze een eerste versie van het eigen gedicht voor en bespreken we de bundel die van hun gedichten gemaakt wordt. Op de weg naar literaire roem komen de kinderen creativiteit, bevlogenheid en ondernemerschap tegen.

En de 'zin' laten we het zwaarste wegen.
 

De mooie grote rozen zeggen; laat ons bloeien.

(Merel, 6 jaar)

Een meisje in een klaslokaal
website_ Dé Schooldichter Zonnewijzer Dronten groep 5-6 31-8-2021-18_edited.jpg