Happers
Een ouder aan het woord
Afgelopen woensdag kwam mijn zoon (7 jaar) uit school, enthousiast over ' een dichter'. Hij vertelt niet heel veel over school, gym en buitenspelen zijn favoriet en nu uit zichzelf kwam hij met het verhaal dat hij een gedicht ging maken over ' happers' (graafmachines). Vrijdag kwam mijn andere zoon (10 jaar) uit school, de dichter had het over Kraantje Pappie mam!
Beginnen aan het gedicht, een onderwerp bedenken blijkt voor hem lastiger maar het enthousiasme, wat ik herken, zorgt ervoor dat ik nu zin heb om er iets over te schrijven.
De Schooldichter is bij mijn jongens op school geweest, in Petten op de Springschans, en uiteraard ga ik de dichtbundel kopen als deze klaar is!
Vriendschap
en wat dat betekent
Ik dicht, jij dicht, hij/zij dicht, wij dichten, jullie dichten, zij dichten, wij hebben gedicht. Dat hebben we gedaan! En hoe…! Ik ben zeer trots op deze dichtbundel van de kinderen van De Mient.
Kinderboekenweek 2018 stond in het thema van vriendschap, ’Kom erbij!’ was het thema. Wij hebben deze mooie gelegenheid aangegrepen om ons te verdiepen in het dichten en om vervolgens gedichten te maken over vriendschap. De kinderen leerden over het maken van een gedicht hierna mochten zij nadenken over wat vriendschap voor hen betekent, wat hebben zij meegemaakt en al deze ideeën hebben zij vervolgens op papier gezet. Loopt het al als een gedicht? Rijmt het, of juist niet? Klinkt het fijn? Waar zetten we een komma en waar laten we een woordje weg..? Dit was een hele zoektocht met een fantastisch resultaat.
Dit heeft geleid tot kleine korte gedichten, lange gedichten en zelfs een klas die zich gestort heeft op het schrijven van Haiku’s. Ze vertellen allemaal een persoonlijk verhaal.
Zonder -huisdichter- Peter Kaper was dit nooit zo’n groot succes geworden.
​
Peter Smit
Directeur OBS De Mient
En toen
En Toen... stond er thuis een prachtig boekje te prijken met spannende gedichten over ridders en elfjes over mooie prinsessen. Over hoe Anne Frank zich gevoeld moet hebben in het Achterhuis en de grote invloed van de Romeinen op ons dagelijks leven.
Een waardevolle bundel waarin het verleden, heden en de toekomst samenkomt door de fantasierijke taal van onze kinderen.
Roos Dekker
Een supertrotse moeder
​
​
Toveren met woorden
Teun de Jager 80 jaar
Op 2 april 2020 bestond het gebouw van Teun de Jager 80 jaar. In de aanloop naar deze bijzondere datum kwamen we in contact met Peter van de Schooldichter. In overleg besloten we een dichtbundel te maken met de kinderen en deze uit te reiken, te presenteren op 2 april 2020 als de school 80 jaar bestond. Helaas ... het project kwam stil te liggen omdat Covid 19 zijn intrede deed. Bij de start in het nieuwe schooljaar kwam Peter om met de kleuters samen ook een gedicht te maken. Omdat tijdens de les in de groepen Peter het had over rappers van nu en dat rappers inspiratie opdeden uit teksten van Shakespeare, zag je de kinderen alert en nieuwsgierig kijken en luisteren om daarna zelf als een echte ' William of Kraantje Pappie' te gaan toveren met woorden. Uiteindelijk is de bundel, ter ere van het 80-jarige bestaan van de school, uitgereikt en verkocht aan kinderen en ouders die de woordkunsten van de kinderen graag in hun bezit wilde hebben. Het resultaat is iets waar we heel trots op zijn! Peter, bedankt voor je inspirerende lessen, rust en begeleiding.
​
Martha van Alphen
Intern begeleider
Kinderboekenweek
Je kunt niet genoeg met taal bezig zijn. Het project "Dichter bij Joppensz" werd door Schooldichter en Leidse stadsdichter Marianne van Velzen begeleidt en leidde tot een prachtig boekje vol gedichten van de leerlingen.
In het kader van de Kinderboekenweek hebben wij als school een gedichtenbundel uitgebracht met behulp van de Schooldichter. Op een creatieve, praktische en leerzame manier zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het onderwerp. De Schooldichter hielp bij elke stap: lesgeven
over poëzie, samen met leerlingen gedichten maken en promoten van de gedichtenbundel onder ouders. De Schooldichter was betrokken en enthousiasmeerde iedereen die betrokken was bij het project. De leerlingen zijn trots op het eindresultaat en ze hebben een mooi boekje waarin ze jaren later de Kinderboekenweek nog eens kunnen herbeleven.
​
Fleur Bakker
Intern Begeleider
Basisschool Joppensz
Ik heb gekregen
Vandaag gaf ik mijn eerste poëzielessen als Schooldichter aan groep 4,5,6,7 en 8.
​
Ik reikte een riante ruimte aan die huist achter je ogen.
Wat ik terugkreeg waren gedichten over scheidingen, morfende kleuren, klankgedichten die de aarde wilden redden, schreeuwende, striemende en stille gedichten.
Wat ik terugkreeg was een meisje van 9 dat 'pipetteren' wel mooi vond staan naast 'afleren'.
​
Ik kreeg rijm dat je boven de stad tilt en bladspiegels met een onneembare ruggengraat.
Ik kreeg het meisje dat niks wilde schrijven tot ze besefte dat ze; als ze dat uitwerkte, het Niets had verklaard.
Ik kreeg de kans te zeggen dat zelfs schelden mag, als dat woord maar een hart in je gedicht schroeft wat doorsijpelt tot het eind.
​
Ik kreeg het kind dat me bij zijn tafeltje riep en zei dat een witregel eigenlijk een witte bilnaad is waardoor je geschrokken stil blijft staan. Toch.
​
Anouk Smies
Schooldichter Rotterdam