top of page
Werkwijze

Kennismaken

Allereerst willen wij graag de organisatie leren kennen. We vertellen graag meer over alle mogelijkheden zodat we een dichtproject op maat kunnen maken. 

Een must voor een succesvolle dag is het maken van een passende planning. Iedere organisatie is uniek, waardoor het plannen van de dichtles zorgvuldig moet gebeuren. Dit zorgt voor helderheid en structuur en uiteindelijk een relaxte en plezierige dag. Een planning afgestemd op jullie wensen en lesrooster bepaalt de indeling van de dag.  De Schooldichter heeft een lesprogramma dat kinderen in staat stelt hun talenten te ontdekken en verfijnen. Het programma wordt op maat gesneden in overleg met de school; wat leeft er binnen de school en binnen de groepen. 

​

De grote dag

We komen langs om dichtles te geven. Samen met de school maken we er een fantastische dag van. Ons team van gepassioneerde dichters maken de kinderen enthousiast zodat ieder kind de weg naar een eigen gedicht weet te vinden. Vol trots dragen ze hun gedichten voor, in de veiligheid van vertrouwen en saamhorigheid. Daarnaast gaan ze actief aan de slag met het organiseren van de samenstelling de illustraties en de marketing van hun eigen schoolbundel. 

​

Het resultaat

De kinderen hebben twee weken tijd om alle gedichten en illustraties te verzamelen. Regelmatig zijn er ook logo's van sponsors die een ereplaats bij het colofon verdienen.  De proefdruk wordt zorgvuldig bekeken en naar school gestuurd. Ouders kunnen de dichtbundel nu bestellen. De minimum oplage voor het drukken van de dichtbundel is de helft van het aantal leerlingen. Twee weken later is het grote moment daar. De bundel is op school!  

Vaak is er een feestelijke boeklancering op school. Regelmatig schrijft de lokale krant een stukje of heet de wethouder iedereen welkom...


Omdat de bundels zijn gedrukt in een professionele drukkerij, verdienen ze het onder de aandacht te komen. De Schooldichter helpt graag bij de boeklancering. Dat kan bijvoorbeeld ook bij een lokale boekhandel of bibliotheek. Laten we er een feestje van maken. 
 

 

​

 

Docent en kinderen in de bibliotheek

De dag dat de zucht, 

de deur is binnen gezwicht

(Tim, 10 jaar)

Waar haalt hij dit vandaan? Hij vertelde dat het gewoon opeens in zijn hoofd zat. 

​

De  interactieve vorm van lesgeven leert kinderen hun verbeeldingskracht te ontwikkelen.  Om iets te creëren of te bereiken moet je het immers eerst bedenken. 

Kinderen worden zich bewust van dingen waar ze doorgaans aan voorbij gaan. Het geeft een stem aan wie ze zijn en wat hen bezig houdt. Poëzie staat hen toe dingen anders te zien en te verwoorden.  

bottom of page