top of page
  • Foto van schrijverAukje

In het nieuws

Wat fijn dat we worden opgemerkt. Met enige regelmaat is de lokale pers aanwezig bij een boeklancering op een school. Bij de boeklancering bij de bloeiende perelaar kwam zelfs een crew van NH TV langs om het te filmen. Kinderen trots, scholen blij. Daar doen we het natuurlijk voor. Gelukkig kregen wij als organisatie ook de gelegenheid om toe te lichten waarom we doen wat we doen. Hieronder het interview van Weeff, die een serie maakt over maatschappelijke ondernemingen in West-Friesland.


Hieronder de link naar het stuk en filmpje van NH TV en het redactionele stuk van Weeff



https://www.nhnieuws.nl/app/nieuws/309771/driehonderd-kinderen-maken-eigen-gedichtenbundel-tijdens-kinderboekenweek?fbclid=IwAR0jziR8mLMApoohJeuKIq04ZzlAkXVojpDkLp43owjeQVw1NpEtWY7IgWo


Maatschappelijke ondernemingen in West-Friesland: De Schooldichter

20 oktober 2022 21:04 Door Erik Bout Rob de Greeuw

Maatschappelijke onderneming De Schooldichter is gevestigd in Abbekerk en werd twee jaar geleden opgericht door Peter Kaper en Aukje Metz. “Een maatschappelijke onderneming vindt de impact die ze maakt het belangrijkst”, verteld Metz in haar prachtige, energieduurzame woonboerderij. “Wij willen meer creativiteit in het onderwijs. En meer actieve aandacht voor taalontwikkeling en leesbevordering. Daarbij richten wij ons voornamelijk op leerlingen van het primair onderwijs”. Aukje Metz: Bij maatschappelijk ondernemen geldt: je moet er niet rijk van willen worden. Metz: “Onze dichtlessen zijn zeer interactief. De focus ligt op ‘doen’, ook al leren de kinderen wel een beetje theorie en maken ze kennis met verschillende dichtvormen; met Shakespeare, spoken worden rap. Het geweldige van dichten is dat er eigenlijk geen vormregels zijn. Je hoeft niet te letten op spelling en je kan iets ook fonetisch opschrijven”. Parketverkoper wil dichter zijn Toen Metz de West-Friese dichter Peter Kaper leerde kennen, werkte hij als parketverkoper. Hij vertrouwde haar toe dat hij het liefst van zijn dichterschap zou willen leven. Maar de harde realiteit voor de meeste dichters is dat ze niet kunnen rondkomen van hun roeping. “Dichters krijgen meestal een flesje wijn als ze optreden, of een boekenbon als ze gastlessen geven op scholen. Ons idee begon met het vragen van een passende financiële vergoeding voor hun kennis, kunde en passie.” Vanuit dat idee werd Taalrebel, de voorganger van De Schooldichter, opgericht. Taalrebel bood basisscholen dichtlesssen voor een bescheiden uurtarief. Toch bleek die gevraagde bijdrage voor veel scholen een te hoge drempel. Taalrebel dreigde subsidieafhankelijk te worden. Voor Metz was dat geen duurzame business-case. Pivot-moment “Toen bedachten we dat we de gedichten van kinderen ook mooi zouden kunnen uitgeven als dichtbundel. Welke ouder zou die bundel dan niet kopen? Dat was – in marketingtermen – een pivot. Onder de nieuwe naam De Schooldichter krijgen basisscholen nu gratis les. Daarna verzamelt De Schooldichter de gedichten die de kinderen hebben geschreven en geven die uit in een kwalitatief hoogwaardige publicatie. “We verkopen die bundels aan ouders en belangstellenden. We vragen altijd hetzelfde bedrag van €18,-“. Uit de opbrengsten worden de dichter, de overhead en de drukker betaald. “Dat laten we echt supergoed uitvoeren door Verloop drukkerij uit Alblasserdam”. Die constructie werkt heel goed. Met name omdat iedereen trots kan zijn; de kinderen op zichzelf en hun eigen werk, de ouders op hun kinderen en de school op hun leerlingen. “We hebben in zogenaamde achterstandswijken ook meertalige bundels uitgegeven. Daarin hebben we vertalingen opgenomen van de gedichten van de jonge dichters in de taal van hun ouders. Zo konden, bijvoorbeeld, chinees sprekende ouders begrijpen wat hun kind had gedicht. Dat was een groot succes.” Droom De Schooldichter is opgestart in 2020, vlak voor de introductie van de allerstrengste corona maatregelen. Desondanks gaat het goed met de onderneming. “Ook wij moesten in de lockdown creatief zijn, maar zonder creativiteit ontstaat er niets”. Ook al zijn er tot dusver al 109 verschillende bundels uitgegeven en 10.000 unieke exemplaren verkocht, er wordt nog geen break-even gedraaid. Maar voor de komende maanden staan er lessen op 39 nieuwe scholen op de agenda, bestrijkt het netwerk van deelnemende dichters vrijwel heel het land, kunnen er bundels worden gesponsord, is er een Schooldichter-webshop en worden er – met een pilot op een Hogeschool – nieuwe doelgroepen aangeboord. “Natuurlijk moeten we blijven nadenken over onze eigen relevantie”, stelt Metz. “maar boven alles gaat het ons om de liefde voor het dichten. En mijn droom is het uitgeven van een boek met een verzameling van de allermooiste kindergedichten uit heel het land”.


Comments


bottom of page